UWAGA!
Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych
11.03.2020
Od 12 do 25 marca br. funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostaje czasowo ograniczone. Oznacza to, że w tym okresie przedszkola, szkoły i placówki oświatowe zarówno publiczne, jak i niepubliczne nie będą prowadziły zajęć dydaktyczno-wychowawczych. To decyzja Ministra Edukacji Narodowej wynikająca z konieczności zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa.
Lekarze, specjaliści, eksperci WHO wskazują, że wprowadzenie odpowiednich i odpowiedzialnych działań może ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce może zagrozić zdrowiu obywateli. Dlatego na podstawie tzw. specustawy Minister Edukacji Narodowej przygotował rozporządzenie, które czasowo ogranicza funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze całej Polski.
Zawieszenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych
Zawieszenie zajęć dotyczy przedszkoli, szkół i placówek oświatowych (publicznych i niepublicznych), z wyjątkiem:
- poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych;
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
- przedszkoli i szkół w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej;
- szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
- szkół przy zakładach karnych i aresztach śledczych.
Dyrektorze,
- zajęcia w Twojej szkole, przedszkolu, placówce będą zawieszone na 2 tygodnie;
- 12 i 13 marca br. to dni, w których w przedszkolach i szkołach podstawowych nie będą odbywały się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, a jedynie działania opiekuńcze;
- od 12 marca br. uczniowie szkół ponadpodstawowych nie przychodzą do szkół;
- poinformuj uczniów, rodziców i kadrę pedagogiczną o tym, jak będą wyglądały kolejne dni;
- od poniedziałku, 16 marca br. wychowankowie i uczniowie nie przychodzą do przedszkoli i szkół. Nauczyciele pozostają w gotowości do pracy, natomiast pracownicy administracji i obsługi normalnie świadczą pracę;
- poinformuj niezwłocznie rodziców i nauczycieli o ograniczeniu funkcjonowania placówki. Wykorzystaj do tego dziennik elektroniczny lub inne środki komunikacji z rodzicami i nauczycielami. Wywieś informację o zawieszeniu zajęć w widocznym miejscu;
- możesz poprosić nauczycieli o to, aby przygotowali materiały dydaktyczne do samodzielnej pracy uczniów w domu. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekaże informacje dotyczące e-materiałów, z których mogą korzystać uczniowie i nauczyciele;
- w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w placówkach kształcenia ustawicznego oraz w centrach kształcenia zawodowego zawieszenie zajęć dotyczy również zajęć realizowanych w ramach praktycznej nauki zawodu;
- uczniowie branżowych szkół I stopnia będący młodocianymi pracownikami nie uczęszczają do szkoły. Realizują jednak przygotowanie zawodowe u pracodawcy na dotychczasowych zasadach;
- od 16 marca br. będą zawieszone zajęcia realizowane w ramach turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
- śledź na bieżąco komunikaty Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju. Sprawdzaj również komunikaty wysyłane przez System Informacji Oświatowej.
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty nauczycielom pozostającym w gotowości do pracy przysługuje wynagrodzenie ustalone na podstawie Kodeksu Pracy (art. 81 § 1).
Rodzicu,
- ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne Twoje i Twojego dziecka, zajęcia zostaną zawieszone od 12 marca br. W przedszkolach i szkołach podstawowych 12 i 13 marca br. będą jeszcze prowadzone działania opiekuńcze;
- zachęcaj dziecko do samodzielnej nauki w czasie gdy nie będzie lekcji w szkole. Ministerstwo Edukacji Narodowej na platformie epodręczniki.pl. udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę. Dostęp do tych zasobów jest bezpłatny;
- jeśli masz dziecko w wieku do 8 lat, przysługuje Ci zasiłek opiekuńczy do 14 dni. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej ZUS;
- przekaż osobom, które będą opiekować się Twoim dzieckiem, podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa i higieny;
- rygorystycznie przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz;
- śledź na bieżąco komunikaty GIS, MZ i MEN o sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz informacje przesyłane przez dyrektora szkoły.
Uczniu,
- pamiętaj o swoim bezpieczeństwie w domu. Unikaj miejsc, gdzie są duże skupiska ludzi (np. komunikacja publiczna, kino, teatr, centra handlowe);
- przerwa w funkcjonowaniu Twojej szkoły nie powinna oznaczać dni wolnych od nauki;
- odpowiedzialnie wykorzystaj czas zawieszenia zajęć w Twojej szkole. Przeczytaj ulubioną książkę, spróbuj uzupełnić swoje wiadomości lub rozwijaj kompetencje. Skorzystaj przy tym z darmowej platformy epodreczniki.pl i materiałów rekomendowanych przez Twojego nauczyciela;
- przestrzegaj w domu zasad higieny i czystości pomieszczeń, w których przebywasz.
Platforma epodreczniki.pl i materiały do samodzielnej nauki
Zachęcamy nauczycieli, aby w najbliższym czasie wspierali uczniów w nauce i przekazywali materiały do samodzielnej pracy w domu. Szczególnie prosimy o objęcie opieką uczniów, którzy przygotowują się do tegorocznego egzaminu ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego i udostępnienie im niezbędnych materiałów.
Rekomendujemy wykorzystanie w tym celu następujących rozwiązań:
- dziennik elektroniczny;
- strona internetowa szkoły, przedszkola, placówki oświatowej;
- mailing do rodziców, a w przypadku uczniów starszych wysyłanie materiałów bezpośrednio do młodzieży.
Na platformie Ministerstwa Edukacji Narodowej epodreczniki.pl udostępniliśmy e-materiały do wykorzystania przez nauczycieli lub do samodzielnej nauki przez uczniów. Epodręczniki.pl to biblioteka bezpłatnych, sprawdzonych, zgodnych z aktualną podstawą programową materiałów edukacyjnych.
Jak się zabezpieczyć przed koronawirusem?
- Często myj ręce przy użyciu mydła i wody.
- Przy kasłaniu i kichaniu zakrywaj usta i nos. Zachowaj co najmniej metr odległości od osób, które kaszlą i kichają.
Osoby wracające z regionów zarażonych koronawirusem powinny powiadomić o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego. Więcej informacji dotyczących koronawirusa na stronie: gov.pl/koronawirus
Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590!
Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię, co zrobić, by otrzymać pomoc.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
W związku z obchodami w naszej szkole w dniu 21 lutego 2020r. Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, w klasach V i VII zorganizowano konkurs wiedzy z lektury szkolnej; w klasie V był to konkurs z lektury „W pustyni i w puszczy” H. Sienkiewicza, a w klasie VII – z „Zemsty” A. Fredry. Ponadto zaprezentowano uczniom film „Quo Vadis” w reżyserii J. Kawalerowicza oraz „Zemsta” w reżyserii A. Wajdy.
Uczniowie oddziału przedszkolnego oraz klas I i II recytowali wiersze.
Uczniowie klasy IV czytali książeczki: „Wierszyki tropiące byki”, „Szeleszczące wierszyki”, „Zakręcone wierszyki”, „Dźwięczące wierszyki”, „Rozbrykane wierszyki” i „Wierszyki do języka gimnastyki” – wierszowane rymowanki z humorem, kryjące w sobie wyrazy trudne do wymówienia.
W klasach IV - VII miały miejsce kalambury z przysłowiami polskimi. Podczas tej zabawy ważna była nie tylko umiejętność pokazania przysłowia gestem czy rysunkiem, ale także znajomość znaczenia przysłów polskich.
W klasach IV - VII przeprowadzony został również test ortograficzny. Każda klasa miała własny test, dostosowany do danego poziomu znajomości zasad pisowni ortograficznej. Ogólny wynik klas IV – VII to 71 % poprawnych odpowiedzi. Najlepsze wyniki uzyskała klasa VII (średnio 88 % poprawnych odpowiedzi). Drugie miejsce zajęła klasa IV (69 % poprawnych odpowiedzi), a trzecie – klasa V (68 % poprawnych odpowiedzi). W całej szkole osobą, która uzyskała najlepszy rezultat i zarazem nie popełniła żadnego błędu była Emilia Gromek z klasy VII, drugie miejsce zajęła Oliwia Doniek z klasy VII (95 % poprawnych odpowiedzi), trzecie miejsce – Oliwia Durał z klasy V (91 % poprawnych odpowiedzi).
W naszej szkole wykonana została także gazetka okolicznościowa, nawiązująca do twórców języka polskiego i początków kształtowania się polszczyzny.
W dniu 21 lutego 2020r. podczas przerw uczniowie otrzymywali łamańce językowe, które próbowali poprawnie odczytać na głos, co, jak się okazało nie było łatwe. Banalny zapis okazał się niezwykle trudny do głośnego i poprawnego odczytania. Zabawa ta przypadła uczniom do gustu, wywołała wiele śmiechu i radości.
Na zajęciach plastyki i techniki uczniowie klas IV – VII przygotowywali plakaty tematycznie związane z Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego, promujące np. używanie zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym, rezygnowanie z wulgaryzmów.
Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego miały na celu przede wszystkim uwrażliwenie uczniów na piękno języka ojczystego oraz kształtowanie własnej świadomości uczniów jako Polaków posługujących sie językiem ojczystym.
Anna Bajorek
Dzień Bezpiecznego Internetu 2020
Już po raz kolejny, w celu zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo dzieci w Internecie, w lutym braliśmy udział w programie organizowanym przez Safer Internet.W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu odbywał się pod hasłem Działajmy razem!. Jest to święto obchodzone na całym świecie w pierwszej połowie lutego. Naszym celem jest zwrócenie uwagi na kwestie bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych oraz zaznajomienie rodziców z problematyką bezpieczeństwa ich dzieci.
W naszej szkole informacje na temat zagrożeń można znaleźć na gazetkach na korytarzu szkolnym oraz w sali komputerowej. Został zorganizowany apel, na którym to sami uczniowie najstarszej klasy mówili o zagrożeniach i o tym co robić aby korzystanie z Internetu było bezpieczne, przeprowadziliśmy cykl lekcji opartych na materiałach multimedialnych dostępnych na stronie organizatora, m.in. „Owce w sieci”, „Plik i Folder”, tematyka bezpieczeństwa w Internecie pojawiła się również w zadaniach wykonywanych podczas zajęć lekcyjnych.
Przygotowaliśmy również Informator dla Rodziców.
Najczęstsze zagrożenia, na jakie narażone są dzieci:
·Kontakt z treściami pornograficznymi.
Nawet nie trzeba ich długo szukać. Bardzo łatwo natknąć się na nie przypadkowo. Bywa tak, że dziecko szukając informacji na ulubiony temat może znaleźć strony pornograficzne
·Kontakt z materiałami przepełnionymi przemocą.
Podobnie jak z wyżej wymienionymi stronami. Dziecko narażone jest na oglądanie scen przemocy, agresji a nawet publikowanych niedawno drastycznych egzekucji. Komputerowe gry zręcznościowe mogą pobudzać dzieci i młodzież do zachowań agresywnych. Dają one dziecku możliwość uczestniczenia w agresywnych działaniach. Skutkiem oglądania przemocy w Internecie lub w grach komputerowych może być zmniejszenie lub całkowita utrata wrażliwości emocjonalnej na ból i cierpienie innych.
·Cyberprzemoc
Do działań określanych jako cyberprzemoc zalicza się m.in: wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają, podszywanie się pod kogoś w Sieci. Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużą krzywdę.
·Zmiana tożsamości i kontakt z pedofilami.
Wchodząc do sieci pojawia się pokusa, aby zaistnieć jako ktoś inny. Niektórzy chcą się odmłodzić, dzieci i młodzież pragną się postarzeć, w skrajnych przypadkach zmieniamy płeć. Dzieci, często umieszczają swoje zdjęcia, które dają dużo do życzenia. Niejednokrotne są to wizerunki, gdzie dziewczyny są np. skąpo ubrane. Dodając sobie lat, nawiązują kontakty z osobami przeciwnej płci, mocno starszymi od siebie. Często bywa to niegroźne, poważne zagrożenie pojawia się wówczas, gdy dziecko godzi się na spotkanie z osobami poznanymi przez Internet, może wówczas stać się ofiarą pedofila lub innej osoby o złych zamiarach.
·Nieświadome udostępnianie informacji.
Dzieci bardzo często nie zdając sobie sprawy z kim naprawdę rozmawiają, podają swoje adresy, informacje o miejscu i godzinach pracy rodziców, numery kart, zdjęcia, hasła itp. Oczywiście takie informacje dla potencjalnego złodzieja są nieocenione. ·Zaburzenia relacji interpersonalnych.
Dzieci przebywające zbyt długo przy komputerze często zamykają się w sobie, żyją w innym świecie. Trudno się z nimi porozumieć, są nerwowe, im samym coraz trudniej komunikować się z najbliższymi.
·Uzależnienie od Internetu.
Korzystanie z Internetu może stać się nałogiem. Dzieci oczarowane możliwościami jakie daje wirtualny świat, mogłyby siedzieć przy komputerze od świtu do nocy. Naukowcy udowodnili, że można uzależnić się od Internetu podobnie jak od alkoholu.
Jak chronić dzieci przed zagrożeniami płynącymi z Internetu?
·nauczcie dziecko odróżniać to, co dobre w Internecie od tego, co złe, bezużyteczne oraz niebezpieczne
·ustawcie komputer w ogólnodostępnym miejscu;
·ustalcie z dzieckiem zasady oraz czas korzystania z Internetu i konsekwentnie je egzekwujcie;
·mówiąc o zagrożeniach starajcie się nie demonizować Internetu - pokażcie dziecku, że może on być źródłem wiedzy, pozyskiwania informacji oraz miejscem zabawy;
·starannie wybierajcie programy multimedialne i gry komputerowe, zwracając uwagę aby były bez przemocy i dostosowane do wieku dziecka.
·widząc dziecko oglądające przemoc lub grające w agresywną grę komputerową, powinniśmy wyrazić głośno swoją dezaprobatę;
·jeśli sami nie poruszacie się w Internecie zbyt sprawnie, postarajcie się uzupełnić swoją wiedzę;
·nauczcie dziecko, że osoba poznana w sieci nie zawsze musi być tym za kogo się podaje i nie musi mówić prawdy, przekonajcie wasze dzieci, aby z dystansem podchodziły do znajomych z Internetu i nie ufały im bezgranicznie; nie dopuszczajcie do sytuacji, gdy dziecko umawia się w rzeczywistym świecie z osobami poznanymi przez Internet i samo udaje się na takie spotkanie;
·przekonajcie dziecko, że przy korzystaniu z sieci wszystkich obowiązują określone zasady - dziecko powinno mieć świadomość, że ograniczenia i zagrożenia związane z Internetem dotyczą nie tylko jego, ale także wszystkich, również dorosłych;
·uczcie dziecko zachowań obowiązujących w sieci (tzw. Netykiety: 3 główne zasady: 1 - myśl, 2 - nie działaj na czyjąś szkodę, 3 - nie nadużywaj);
·starajcie się rozmawiać o tym, co dziecko robi w Internecie, zwróćcie uwagę, jakie informacje o sobie umieszcza (nie powinno podawać swoich danych osobowych, przesyłać zdjęć osobom poznanym w sieci);
·można też filtrować szkodliwe treści, rodzice mogą zainstalować w swoich komputerach domowych odpowiednie oprogramowanie np. tj. Opiekun, Cenzor oraz filtry niebezpiecznych stron internetowych.
Musimy jednak pamiętać, że filtrowanie treści, to jedynie narzędzie wspomagające opiekunów. Nie ma w 100% skutecznych zabezpieczeń. Każde rozwiązanie techniczne bywa zawodne.
Co robić jeśli nasze dziecko jest ofiarą przemocy w Sieci:
·dziecko nie powinno odpowiadać na zaczepki w Sieci;
·natychmiast powinno szukać pomocy u kogoś dorosłego (nauczycieli, rodziców);
·należy domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli;
·zachowywać dowody przemocy;
·interweniować u dostawców usług internetowych, administratorów;
·zgłosić problem na policji;
·szukać pomocy u konsultantów organizacji Helpline.org.pl (tel.0 800 100 100)
Pamiętajmy, jeśli nasze dziecko jest sprawcą przemocy w Sieci:
·grozi mu kara grzywny lub pozbawienia wolności;
· w przypadku osoby nieletniej karę ponoszą rodzice.
Sprawca nie pozostaje anonimowy, a policja ma możliwość ustalenia z jakiego komputera są wysyłane np. obraźliwe e-maile, komentarze czy kompromitujące zdjęcia.
Agnieszka Skrzęta - Siry
Pomóżmy
Góra Grosza
Jak co roku, na przełomie listopada i grudnia, odbyła się w naszej szkole wielka zbiórka monet, pod nazwą Góra Grosza, koordynowana przez Samorząd Uczniowski oraz SKO.Celem, na który zbieraliśmy te drobne monety, była pomoc dzieciom wychowującym się poza swoją rodziną – w domach dziecka, czy rodzinach zastępczych. Dla nas najważniejszym celem tej akcji jest działanie edukacyjne - pokazanie najmłodszym, jaką siłę stanowić może niewielka pomoc wielu ludzi i wspólne działanie dla dobra potrzebujących.
Kierując się zasadą: „Jeden grosz znaczy niewiele, ale Góra Grosza jest największa na świecie” uzbieraliśmy 17 kilogramów monet o łącznej wartości 234,81 zł.
Katarzyna Krężel