Szkoła Podstawowa w Makowiskach

godlo

Zegarek

Wakacje za:

Licznik odwiedzin

5706800
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Ostatni tydzień
Ten miesiąc
Ostatni miesiąc
Wszystkie dni
15630
24610
115777
5365528
330212
42455
5706800

Dzień Bezpiecznego Internetu 2020

Już po raz kolejny, w celu zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo dzieci w Internecie, w lutym braliśmy udział w programie organizowanym przez Safer Internet.W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu odbywał się pod hasłem Działajmy razem!. Jest to święto obchodzone na całym świecie w pierwszej połowie lutego. Naszym celem jest zwrócenie uwagi na kwestie bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych oraz zaznajomienie rodziców z problematyką bezpieczeństwa ich dzieci.

64-o

W naszej szkole informacje na temat zagrożeń można znaleźć na gazetkach na korytarzu szkolnym oraz w sali komputerowej. Został zorganizowany apel, na którym to sami uczniowie najstarszej klasy mówili o zagrożeniach i o tym co robić aby korzystanie z Internetu było bezpieczne, przeprowadziliśmy cykl lekcji opartych na materiałach multimedialnych dostępnych na stronie organizatora, m.in. „Owce w sieci”, „Plik i Folder”, tematyka bezpieczeństwa w Internecie pojawiła się również w zadaniach wykonywanych podczas zajęć lekcyjnych.

20200221 10461820200225 11425120200221 10562520200221 110947received 618256138959210

Przygotowaliśmy również Informator dla Rodziców. 

Najczęstsze zagrożenia, na jakie narażone są dzieci: 

·Kontakt z treściami pornograficznymi. 

Nawet nie trzeba ich długo szukać. Bardzo łatwo natknąć się na nie przypadkowo. Bywa tak, że dziecko szukając informacji na ulubiony temat może znaleźć strony pornograficzne 

·Kontakt z materiałami przepełnionymi przemocą.

Podobnie jak z wyżej wymienionymi stronami. Dziecko narażone jest na oglądanie scen przemocy, agresji a nawet publikowanych niedawno drastycznych egzekucji. Komputerowe gry zręcznościowe mogą pobudzać dzieci i młodzież do zachowań agresywnych. Dają one dziecku możliwość uczestniczenia w agresywnych działaniach. Skutkiem oglądania przemocy w Internecie lub w grach komputerowych może być zmniejszenie lub całkowita utrata  wrażliwości emocjonalnej na ból i cierpienie innych.

·Cyberprzemoc  

Do działań określanych jako cyberprzemoc zalicza się m.in: wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają, podszywanie się pod kogoś w Sieci. Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużą krzywdę. 

·Zmiana tożsamości i kontakt z pedofilami. 

Wchodząc do sieci pojawia się pokusa, aby zaistnieć jako ktoś inny. Niektórzy chcą się odmłodzić, dzieci i młodzież pragną się postarzeć, w skrajnych przypadkach zmieniamy płeć. Dzieci, często umieszczają swoje zdjęcia, które dają dużo do życzenia. Niejednokrotne są to wizerunki, gdzie dziewczyny są np. skąpo ubrane. Dodając sobie lat, nawiązują kontakty z osobami przeciwnej płci, mocno starszymi od siebie. Często bywa to niegroźne, poważne zagrożenie pojawia się wówczas, gdy dziecko godzi się na spotkanie  z osobami poznanymi przez Internet, może wówczas stać się ofiarą pedofila lub innej osoby o złych zamiarach.

·Nieświadome udostępnianie informacji. 

Dzieci bardzo często nie zdając sobie sprawy z kim naprawdę rozmawiają, podają swoje adresy, informacje o miejscu i godzinach pracy rodziców,  numery kart, zdjęcia, hasła itp. Oczywiście takie informacje dla potencjalnego złodzieja są nieocenione.                                                              ·Zaburzenia relacji interpersonalnych. 

Dzieci przebywające zbyt długo przy komputerze często zamykają się w sobie, żyją w innym świecie. Trudno się z nimi porozumieć, są nerwowe, im samym coraz trudniej komunikować się z najbliższymi.

·Uzależnienie od Internetu. 

Korzystanie z Internetu może stać się nałogiem. Dzieci oczarowane możliwościami jakie daje wirtualny świat, mogłyby siedzieć przy komputerze od świtu do nocy. Naukowcy udowodnili, że można uzależnić się od Internetu podobnie jak od alkoholu. 

Jak chronić dzieci przed zagrożeniami płynącymi z Internetu? 

·nauczcie dziecko odróżniać to, co dobre w Internecie od tego, co złe, bezużyteczne oraz niebezpieczne

·ustawcie komputer w ogólnodostępnym miejscu; 

·ustalcie z dzieckiem zasady oraz czas korzystania z Internetu i konsekwentnie je egzekwujcie; 

·mówiąc o zagrożeniach starajcie się nie demonizować Internetu - pokażcie dziecku,  że może on być źródłem wiedzy, pozyskiwania informacji oraz miejscem zabawy; 

·starannie wybierajcie programy multimedialne i gry komputerowe, zwracając uwagę aby były bez przemocy i dostosowane do wieku dziecka. 

·widząc dziecko oglądające przemoc lub grające w agresywną grę komputerową, powinniśmy wyrazić głośno swoją dezaprobatę; 

·jeśli sami nie poruszacie się w Internecie zbyt sprawnie, postarajcie się uzupełnić swoją wiedzę; 

·nauczcie dziecko, że osoba poznana w sieci nie zawsze musi być tym za kogo się podaje i nie musi mówić prawdy, przekonajcie wasze dzieci, aby z dystansem podchodziły do znajomych z Internetu i nie ufały im bezgranicznie; nie dopuszczajcie do sytuacji, gdy dziecko umawia się w rzeczywistym świecie z osobami poznanymi przez Internet i samo  udaje się na takie spotkanie;   

·przekonajcie dziecko, że przy korzystaniu z sieci wszystkich obowiązują określone zasady - dziecko powinno mieć świadomość, że ograniczenia i zagrożenia związane z Internetem dotyczą nie tylko jego, ale także wszystkich, również dorosłych; 

·uczcie dziecko zachowań obowiązujących w sieci   (tzw. Netykiety: 3 główne zasady:  1 - myśl, 2 - nie działaj na czyjąś szkodę, 3 - nie nadużywaj); 

·starajcie się rozmawiać o tym, co dziecko robi w Internecie, zwróćcie uwagę, jakie informacje o sobie umieszcza (nie powinno podawać swoich danych osobowych, przesyłać zdjęć osobom poznanym w sieci); 

·można też filtrować szkodliwe treści, rodzice mogą zainstalować w swoich komputerach domowych odpowiednie oprogramowanie np. tj. Opiekun, Cenzor oraz filtry niebezpiecznych stron internetowych.

Musimy jednak pamiętać, że filtrowanie treści, to jedynie narzędzie wspomagające opiekunów. Nie ma w 100% skutecznych zabezpieczeń. Każde rozwiązanie techniczne bywa zawodne.

Co robić jeśli nasze dziecko jest ofiarą przemocy w Sieci: 

·dziecko nie powinno odpowiadać na zaczepki w Sieci; 

·natychmiast powinno szukać pomocy u kogoś dorosłego (nauczycieli, rodziców); 

·należy domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli; 

·zachowywać dowody przemocy; 

·interweniować u dostawców usług internetowych, administratorów; 

·zgłosić problem na policji; 

·szukać pomocy u konsultantów organizacji Helpline.org.pl (tel.0 800 100 100)

Pamiętajmy, jeśli nasze dziecko jest sprawcą przemocy w Sieci: 

·grozi mu kara grzywny lub pozbawienia wolności; 

· w przypadku osoby nieletniej karę ponoszą rodzice. 

Sprawca nie pozostaje anonimowy, a policja ma możliwość ustalenia z jakiego komputera są wysyłane np. obraźliwe  e-maile, komentarze czy kompromitujące zdjęcia.

                                                                                Agnieszka Skrzęta - Siry